Udostępnij:

Psychologia gier kasynowych typu automat slotowy i ich wpływ na graczy

Automaty do gier w kasynach naziemnych pojawiły się dosyć późno, bo mniej więcej w latach 70. ubiegłego wieku. Wcześniej prawdziwą atrakcją w tych obiektach były klasyczne gry stołowe. Jeszcze w latach 90. XX wieku automaty slotowe zapewniały mniej niż 50% przychodów typowego kasyna, ale dziś dominują we wszystkich liczących się obiektach, a do tego podbiły także branżę kasyn internetowych, takich jak Verde Kasyno, rządząc w nich, praktycznie rzecz biorąc, niepodzielnie. Ale czy zastanawiałeś się kiedykolwiek, dlaczego tak się stało i jakie czynniki stoją za ich niesamowitą wręcz popularnością?

Cóż, odpowiedź leży w psychologii. Za rozwojem maszyn slotowych stały pewne teorie psychologiczne, które sprawiły, że tego rodzaju produkty stała się tak popularne wśród graczy. Nic dziwnego, że Dolina Krzemowa również zwraca uwagę na tę taktykę i przyjmuje podobne strategie, aby gry i aplikacje wszelkiego rodzaju przyciągały użytkowników.

Powstanie automatów slotowych

Mniej więcej w połowie XX zaczęły pojawiać się pierwsze elektromechaniczne automaty do gier hazardowych, które zastępowały dotychczasowe modele mechaniczne. Ogólnie rzecz biorąc, nosiły one nazwę jednorękich bandytów. W latach pięćdziesiątych XX wieku toczył się wyścig o zbudowanie największego możliwego automatu do gry, a wynikiem tej rywalizacji była „Wielka Bertha”. Była to maszyna o wymiarach 2 na 3 metry z ośmioma bębnami, napędzana silnikiem o mocy pięciu koni mechanicznych. W 1963 roku firma Bally Manufacturing opracowała pierwsze całkowicie elektromechaniczne automaty do gry zatytułowane „Money Honey”. Oferował on ogromne różnice w porównaniu do swoich poprzedników, wewnętrzne mechanizmy składały się teraz z części elektronicznych zamiast sprężyn, ponadto oferował on efektowne dźwięki, światła, możliwość stawiania wielu monet i lejek na monety. Ale na rozpowszechnienie się tego typu urządzeń w kasynach naziemnych trzeba jeszcze było poczekać kolejną dekadę.

Automaty slotowe i psychologia

Niezwykle atrakcyjna postać maszyn slotowych i efektowne wrażenia wizualne sprawiają, że są one tak popularne wśród graczy i właścicieli kasyn. Ich cyfrowe interfejsy, często z dużymi ekranami, pełnymi kolorów i atrakcyjnej muzyki, mają na celu przyciągnąć ludzi. Ale to sposób, w jaki wypłacają one nagrody, naprawdę robi różnicę, a producenci maszyn, tacy jak Novomatic, opanowali te niewidzialne elementy. Analogiczne cechy mają wirtualne maszyny slotowe, zwane potocznie slotami, które występują całymi tysiącami w kasynach internetowych.

Eksperyment Skinnera

Wszystkie maszyny slotowe opierają się na tych samych podstawowych zasadach psychologicznych, odkrytych przez badacza BF Skinnera w latach 60 — dzięki temu ludzie mogą się dobrze bawić, A co to był za eksperyment? Skinner słynął z niecodziennego eksperymentu, w którym umieścił gołębie w specjalnej skrzyni. Po naciśnięciu małej dźwigni mały mechanizm wydzielał im granulkę karm. Kiedy jednak Skinner zmodyfikował skrzynię tak, aby za każdym razem, gdy jedzenie wypadało w porcjach o przypadkowej wielkości — w systemie nazwanym „dostawą ilościowo zmienną” — gołębie znacznie częściej naciskały tę dźwignię. Tak narodziła się skrzynia Skinnera, którą sam badacz porównał do automatu do gier hazardowych.

Skrzynia Skinnera działa poprzez mieszanie napięcia i rozluźnienia — brak natychmiastowego rezultatu po naciśnięciu dźwigni wywołuje u gołębia oczekiwanie, które zostaje uwolnione po uzyskaniu nagrody. Zbyt mała nagroda powoduje, że zwierzę staje się sfrustrowane i przestaje próbować. Z kolei zbyt wysoka powoduje przesyt, więc ptak nie będzie już naciskał dźwigni tak często jak wcześniej.

Znalezienie tej idealnej równowagi jest celem każdego twórcy automatów. Od czasu pojawienia się kasyn internetowych i wirtualnych gier hazardowych, odnajdywanie tej magicznej formuły stało się łatwiejsze. Witryny po prostu analizują zachowanie graczy i pozwalają właścicielom kasyn online oferować im dokładnie takie nagrody, jakich oni według danych oczekują. To pozwala utrzymać ich zainteresowanie na odpowiednim poziomie.

Chęć ucieczki od rzeczywistości

Gry hazardowe mogą być dla ludzi także sposobem na ignorowanie codziennych zmagań i presji. Chociaż mogą każdemu graczowi zapewnić możliwość marzenia o wygraniu dużych sum pieniędzy, ta fantazja w nadmiarze może okazać się szkodliwa, prowadząc do uzależnienia. Jest to jednak uzależnienie tego samego rodzaju, co na przykład nadużywanie tytoniu lub alkoholu — opiera się na tych samych mechanizmach..

Ponadto hazard może spowodować problemy finansowe. Osoby kompulsywnie uprawiające hazard często wydają więcej pieniędzy, niż mają. W wyniku nadmiernego hazardu mogą zbankrutować lub zostać nawet bezdomnymi w wyniku intensywnego uzależnienia. Ważne jest zatem, aby zawsze grać odpowiedzialnie i tylko za te pieniądze, na których utratę możesz sobie pozwolić z powodów opisanych powyżej.

Pojęcie „flow”

Inną koncepcją psychologiczną, która stała się ostoją branży, jest koncepcja „flow” opracowana przez psychologa Mihaly’ego Csikszentmihalyi’ego. Jest to stan, w którym doskonała burza aktywności i pragnień zlewa się w jedną całość, tworząc stan psychiczny, w którym godziny wydają się płynąć w minutach. Profesor MIT Natasha Schüll zastosowała na przykład tę koncepcję w praktyce, czyli w świecie maszyn slotowych.

W trakcie „flow” czas przyspiesza (godziny wydają się minutami) lub zwalnia (reakcje mogą być podejmowane natychmiast), a umysł osiąga niemal euforyczny stan równowagi. Schüll w swojej książce opisuje cztery kryteria przepływu Csikszentmihaly’ego:

  • Każde działanie musi mieć jakiś, choćby mały cel.
  • Zasady osiągnięcia tego celu muszą być jasne.
  • Działanie musi zapewniać natychmiastową reakcję zwrotną.
  • Zadania działania należy utożsamić z wyzwaniem

Przez większą część swojej historii automaty do gier z łatwością spełniały dwa pierwsze kryteria. A te w wersji internetowej przeszły także do spełnienia trzeciego i wraz z wprowadzeniem wielu linii wygranych, niekończących się rund bonusowych i okazjonalnych minigier także wszystkich czterech kryteriów łącznie.


Data publikacji: 12 marca 2024, 23:53
Zobacz również

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *